ПОВОДОМ 40 ГОДИНА ОД СМРТИ ПИКАСА 1973-2013 ПАБЛО ПИКАСО –ГОСПОЂИЦЕ ИЗ АВИЊОНА

Пише: Санда Ристић-Стојановић

_______________ images_002

I

Слика нас позива да поставимо питање о доживљају нас самих. Готово да се упитамо да ли смо сигурни у оно што видимо. Кад свака сигурност измиче остаје нам оно суштинско у уметности, неухватљиво, оригинално, што не личи ни на шта друго.

Лица ових жена су само њихова или можда само наша. У њима се огледа неки неспокој свега што постоји. Неуроза сваке ствари, ситнице и појаве.
Још је Галилео говорио о геометризацији космоса, правилности облика.Шта ако постоји таква геометризација и људске спољашњости и унутрашњости.Тела и лица жена готово да су изобличена , провоцирају неким немиром и нескладом. Али то геометријско на слици је једина правилност њихових облика и лица.Правилност давно откривена у космосу.Овде је откривена из тајанствености, из другог плана.

Свака жена замрзла је други покрет на овој слици. Њихови покрети утемељују ту разноврсност, различитост међу њима самима, међу људима.Али ставови су им активни. Оне су пуне живота и неке претеће снаге живота.

II

У филозофском смислу зашто је та слика другачија од свих слика на које смо навикли а које су претходно сликари сликали.Она је можда прво право оповргавање науке у уметности.Да ли је оно што видимо истина ? Да ли су то чињенице , на које смо навикли ? Нису.Да ли су детаљи на слици у тесној логичкој вези ?Које искуство би одговарало оваквој слици ? Баш сваки опис и суштина бивших слика измичу на овој слици. Ова слика је верна слика претеће стварности, свих будућих дисхармонија и спољашњих и унутрашњих.

Она је напад на природу какву смо је до тада познавали, она је запитаност над смислом који ће тек доћи у уметности, животу.Она је одјек несразмерности, патње, ратова, свих дисбаланса овог света. Ова слика поставља питање могућег , сазнатог, доживљеног.
Као каква бића из неке нама непознате митологије ове жене једва асоцирају на ону слику жене на коју смо навикли.Али, трага искуства овога света и бруталности свих епоха има на њиховим лицима. Оне су и бића из маште и део нашег искуства са светом.Чиста унутрашњост свега и света и уметности.Несавршенство и пролазност свега постојећег.

Санда Ристић-Стојановић 2009-06-23

 __________

Поштовани Мирославе,
шаљем вам један свој кратки текст о Пикасу за ваш сајт. Разлог за то је моја вера у моћ уметности и преплитање поезије, сликарства, музике. Дубоко сам убеђена да наши критичари књижевни не познају уметност, јер би били отворенији за иновације када би сваки дан гледали дела Пикаса, Далија, Магрита…и многих других наравно макар у енциклопедијама сликарства. Није чудно што су Пикасо и Аполинер разумели један другога, Магрит и Елијар…али наша средина је таква да испада да је код наших књижевних критичара заступљена равнодушност према симболичким димензијама разних уметности.. да је другачије видело би се у ниховој отворености за ново и оригинално.
Срдачан поздрав Санда Ристић-Стојановић

ЛеЗ 0003636   

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s

Водич за (непо)колебљиве и радознале духом

ЗАВЕТИНЕPress

Лист о занимљивим стварима: против разних саблазни

ДНЕВНИК ПИСЦА

Дневник писца 1873.

НЕОБЈАВЉЕНИ РУКОПИСИ

Понор, провалија, бездан, јаз

(Шк)Арт

Књижевни живот и смрт

МЕЂУПРОСТОР

dans l'espace entre, пространство между, utrymme mellan, ruang di antara , plass i mellom , espaço entre elas, spaco en inter, Zwischenraum

KOGITO KLUB

online izdanje istoimenog veb sajta

Српске Новине >>>>>

Актуелно, кратко - ко врапчији кљун

Белатукадруз

Најважније о Белатукадрузу (алиас М. Лукићу, 1950. - )

КОРЊАЧА

Кључ за одкључавање зарђалих...

ФЛАМИНГОСИ

ФОНД "ЗАВЕТИНА" ПРЕВОДИ ПРЕПЕВИ

UERKA

ДРУГА СРПСКА РЕНЕСАНСА online

ПРВА СРПСКА РЕНЕСАНСА

"Сузовци", лист, (покренут у) пролеће 2007.

Себични музеј

Једна од скривених антологија "Несебичног музеја"

ТРЕЋА СРПСКА РЕНЕСАНСА

Магазин Севераца

С(А)ЛАМА

АЛАЈБЕГОВА

ВРЗИНО КОЛО

Магазин ФАНИКА

Алманах

за живу традицију, књижевност и алхемију, I , 1998.

ПЕСМЕ ИЗ РОМАНА

Бела Тукадруз: ЖУТО ЦВЕЋЕ СА СПРУДОВА СА ПЛАВИМ ЗЛАТОМ

Путеви Србије

Водич за (непо)колебљиве и радознале духом

ПРУГА

„железничка линија 45. упоредника“: Бордо-Лион-Милано-Загреб-Београд- Пожаревац - Мишљеновац - Кучево - прелаз преко Дунава на Ђердапу – Крајова – Одеса

САЛАШ СЕВЕРАЦА

ЗАВЕТИНЕ:Ми

РЕНЕСАНСА

Српска ренесанса

ОПАЛО ЛИШЋЕ

Песме отпале из антологије "Несебичан музеј"

СУРБИТА

Пелазгион

ВИНАВЕРОВ СОКАК

Пантологија пеленгирике. Изводи и друго- (Канал ФИЛТРА)

ПИСМА

ЗАВЕТИНАМА, почев од лета 2011

ЗАВЕТИНЕ+

"Људи месечеве светлости" - online

Сазвежђе З

Зона преливања

КОМПАС

Даба Шон. Да Баш Он

РЕЛИГИЈА ПОЕЗИЈЕ

Ковчег безразложних успомена

ДУХ МРТВИХ ПЕСНИКА

Живљи је од духа живих

ИЗМЕЂУ

SERBIAN PRESS EXPRESS : Вести из отаџбине и расејања

КЊИЖАРА ПИСАЦА

"УМЕТНОСТ МАХАГОНИЈА" (Антикварница ) - (рас)продаја књига и часописа, нових и старих, рукописа

Златни Расуденац

Лист за антибирократску књижевност и критику

%d bloggers like this: